Ξανά και πάλι για την Κρατική Τράπεζα Ειδικού Σκοπού

Αφού η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ απέτυχε στο ζήτημα της διευθέτησης του χρέους το έριξε πλέον στην ……ανάπτυξη. Έτσι τις τελευταίες μέρες λανσάρισε με τυμπανοκρουσίες την ιδέα της ίδρυσης μιας Αναπτυξιακής Τράπεζας, μέτοχοι της οποίας θα είναι άλλες αναπτυξιακές τράπεζες των δανειστών, όπως η γερμανική KFW, η γαλλική National Development Agency και η ιταλική Cassa Depositi e Prestiti. Μάλιστα η Αναπτυξιακή Τράπεζα δεν θα αναλαμβάνει κινδύνους για τα κρατικά κεφάλαια.

Γράφει ο ο Νότης Μαριάς

Αντί λοιπόν η συγκυβέρνηση να προχωρήσει στην ίδρυση Κρατικής Τράπεζας Ειδικού Σκοπού όπως είχαν δεσμευθεί προεκλογικά στη ΔΕΘ τον Σεπτέμβριο του 2014 ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ τελικά παραδίδει τον σημαντικό αυτό αναπτυξιακό μοχλό στους ίδιους τους δανειστές. Και μαζί με αυτό ετοιμάζεται να παραδώσει σε εκπροσώπους των δανειστών και τη διαχείριση των κονδυλίων του ΕΣΠΑ μιας και κάτω από την ομπρέλα της Αναπτυξιακής Τράπεζας θα υπαχθούν και όλα τα κοινοτικά κονδύλια.

Όπως προαναφέραμε η ίδρυση Κρατικής Τράπεζας Ειδικού Σκοπού είχε αποτελέσει πεδίο σύγκλισης των επιλογών των δυνάμεων του τότε Αντιμνημονιακού Πατριωτικού Δημοκρατικού Τόξου, όπως προέκυψε άλλωστε με σαφήνεια από τις διάφορες τοποθετήσεις που έγιναν στο πλαίσιο της ΔΕΘ από τις ηγεσίες του ΣΥΡΙΖΑ και των ΑΝΕΛ.

Επρόκειτο για μια θέση την οποία είχαμε προτείνει ήδη από τις αρχές του 2010 πριν καν η Πατρίδα μας αλυσοδεθεί με τα δεσμά του Μνημονίου και η οποία δυστυχώς δεν αξιοποιήθηκε. Την ίδια θέση διατυπώνουμε και στην από 5-4-2017 Ιδρυτική Διακήρυξη του Κόμματός μας ΕΛΛΑΔΑ- Ο ΑΛΛΟΣ ΔΡΟΜΟΣ, όπου στο σημείο 8 αναφερόμαστε στην ίδρυση Ειδικής Αναπτυξιακής Τράπεζας. Μιας Τράπεζας η οποία θα πρέπει να ανήκει στο Ελληνικό Δημόσιο και όχι στους δανειστές. Όπως είχαμε δηλώσει τον Ιούλιο του 2013, τα χρήματα που περίσσευαν από την τότε ανακεφαλαιοποίηση θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την ίδρυση αυτής της Τράπεζας που θα έκανε μόχλευση και θα μπορούσε να διαχειριστεί δισεκατομμύρια ευρώ (Mega 5/7/2013).

Το ίδιο ισχύει σήμερα και με τα 19,5 δις ευρώ που έχουν περισσέψει επίσης από την ανακεφαλαιοποίηση των Τραπεζών στα πλαίσια των προβλέψεων του τρίτου δανειακού πακέτου. Έτσι ένα τμήμα των κεφαλαίων αυτών θα μπορούσε να αποτελέσει το μετοχικό κεφάλαιο της Κρατικής Τράπεζας Ειδικού Σκοπού, αποκλείοντας έτσι κάθε ανάμειξη των δανειστών. Επιπλέον, η δημιουργία μιας Κρατικής Τράπεζας Ειδικού Σκοπού θα μπορούσε να ενισχύσει την ανάπτυξη της χώρας προσφέροντας φθηνά κεφάλαια στις δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμούς, στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, στους ελεύθερους επαγγελματίες και τους νέους επιστήμονες συμβάλλοντας στην καταπολέμηση της ανεργίας. Ειδικότερα στη φάση αυτή που η ΕΚΤ μέσω της ποσοτικής χαλάρωσης έχει πλημμυρίσει την ευρωζώνη με τρισεκατομμύρια ευρώ.

Μάλιστα τον Οκτώβριο του 2010 στις στήλες του Περιοδικού Επίκαιρα είχαμε δημοσιεύσει και σχετικό άρθρο για την «Κρατική Τράπεζα Ειδικού Σκοπού» επισημαίνοντας ότι «η χώρα μας οφείλει σε πρώτη φάση να αξιοποιήσει τις διατάξεις του άρθρου 123 παρ. 2 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της ΕΕ, σύμφωνα με τις οποίες η ΕΚΤ και οι λοιπές κεντρικές τράπεζες των χωρών της Ευρωζώνης οφείλουν να επιφυλάσσουν στα πιστωτικά ιδρύματα που ανήκουν στο Δημόσιο την ίδια μεταχείριση όπως και στα ιδιωτικά πιστωτικά ιδρύματα όσον αφορά τη διάθεση αποθεμάτων από τις κεντρικές τράπεζες» (Επίκαιρα τ.χ. 53ο, 21/10/2010, σσ.42-43).

Σε επίπεδο Ε.Ε. η Γερμανία αξιοποιεί την παραπάνω μέθοδο μέσω της κρατικής τράπεζας Kreditanstalt für Wiederaufbau (KfW) . Η ελληνική πλευρά θα μπορούσε να αξιοποιήσει την εμπειρία της KfW, η οποία μάλιστα δάνεισε τη χώρα μας στο πλαίσιο της Δανειακής Σύμβασης Ελλάδας – κρατών Ευρωζώνης.

Η KfW τελεί υπό την εγγύηση και ενεργεί προς το δημόσιο συμφέρον της Γερμανίας, έχει ως μετόχους της κατά 80% την Ομοσπονδιακή Γερμανία και κατά 20% τα γερμανικά κρατίδια. Αντλεί τα κεφάλαιά της κυρίως από την αγορά με χαμηλά επιτόκια, μέσω της έκδοσης ομολόγων τα οποία εγγυάται η Ομοσπονδιακή Γερμανία, ενώ έχει αποκτήσει το δικαίωμα να δανείζεται από την ΕΚΤ με ιδιαίτερα χαμηλό επιτόκιο.

Για το λόγο αυτό προτείναμε τότε η Ελλάδα να «ιδρύσει μια τράπεζα ειδικού σκοπού κατά τα πρότυπα της KfW, προκειμένου να δανείζεται φθηνά από την ΕΚΤ και να αξιοποιεί τα κεφάλαια αυτά για την αναχρηματοδότηση του ελληνικού χρέους με χαμηλά επιτόκια, μειώνοντας έτσι τους υπέρογκους ετήσιους τόκους που καταβάλει στους δανειστές της» επισημαίνοντας επίσης ότι η δημιουργία της εν λόγω τράπεζας «θα μπορούσε να ενισχύσει την ανάπτυξη της χώρας προσφέροντας φθηνά κεφάλαια στις δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμούς» (Επίκαιρα τ.χ. 53ο, 21/10/2010, σσ.42-43 ).

Την πρότασή μας αυτή μάλιστα θέσαμε ταυτόχρονα σε διάλογο με διάφορους επιστήμονες (ΕΡΤ3, 20/10/2010 και SBC, 22/10/2010), ενώ αναλύσαμε (Νova, 25/10/2010) ότι η Ελληνική κυβέρνηση θα μπορούσε να αξιοποιήσει την εμπειρία της ΚfW.

Ακολούθησε από την πλευρά μας ειδική μελέτη που δημοσιεύτηκε το 2011 στο Νομικό Βήμα αλλά και στο βιβλίο μας «Το Μνημόνιο της χρεοκοπίας και ο άλλος δρόμος » Εκδόσεις Λιβάνη, 2011, σελ. 537-541.

Στη συνέχεια και με αφορμή τη συζήτηση στο Ελληνικό Κοινοβούλιο τόσο του Κρατικού Προϋπολογισμού 2013 όσο και αυτού του 2014 καταθέσαμε ως Εισηγητές τη σχετική μας πρόταση στη Βουλή των Ελλήνων για την ίδρυση Κρατικής Τράπεζας Ειδικού Σκοπού α λα KfW, η οποία όμως απορρίφθηκε πανηγυρικά από τη μνημονιακή πλειοψηφία των βουλευτών.

Και όλα αυτά υπό την υψηλή εποπτεία των δανειστών μιας και η δημιουργία της Κρατικής Τράπεζας Ειδικού Σκοπού θα μπορούσε να απαλλάξει την Πατρίδα μας και το λαό μας από το βραχνά των αγορών αφού η Κρατική Τράπεζα Ειδικού Σκοπού θα μπορούσε να δανείζεται απευθείας από την ΕΚΤ με ιδιαίτερα χαμηλό επιτόκιο.

Για τον λόγο αυτό άλλωστε οι Ελληνικές μνημονιακές κυβερνήσεις διαχρονικά αρνήθηκαν πεισματικά να ιδρύσουν την εν λόγω Τράπεζα, γιατί το κόμμα των τοκογλύφων είχε διαφορετική γνώμη. Όπως, όμως, παρατήρησε ο Άμπρος Έβανς- Πρίτσαρντ, κανένας λαός δεν μπορεί να ανεχθεί μια επαχθή τοκογλυφική εξυπηρέτηση χρέους. Πολλώ δε μάλλον όταν αυτή συνδυάζεται και με την απροκάλυπτη καταπάτηση της εθνικής κυριαρχίας του μέσω του μνημονίου.

Και αυτό είναι βέβαιο ότι θα εκφραστεί στο άμεσο μέλλον με τη δημιουργία μιας κυβέρνησης Εθνικής Σωτηρίας του Αντιμνημονιακού Πατριωτικού Δημοκρατικού Τόξου η οποία θα προχωρήσει στη διαγραφή του επονείδιστου χρέους και θα πετάξει την τρόικα και τους δανειστές έξω από την Πατρίδα μας.

Γιατί υπάρχει για την……..ΕΛΛΑΔΑ Ο ΑΛΛΟΣ ΔΡΟΜΟΣ.»

*Νότης Μαριάς, Πρόεδρος του Κόμματος ΕΛΛΑΔΑ- Ο ΑΛΛΟΣ ΔΡΟΜΟΣ, Ευρωβουλευτής, Καθηγητής Θεσμών Ε.Ε. στο Πανεπιστήμιο Κρήτης

[ads2]